Home
Algemene informatie
Modelschepen
Bestaande zeeslepers
Historische zeeslepers
Supply schepen
Booreilanden
Scheepswrakken
Foto Specials

Technische gegegevens:
Type :Zeesleper - IMO(-) Call - Sign P.E.E.Q. - Lloyd's Register of Shipping 100 A 1 zeesleper LMC. - Gebouwd bij :Kramer en Booy, Kootstertille (no.139), in Friesland, Nederland. - Jaar :1965. Vlag : Nederland.




Lengte o.a.: 48.38 meter
Lengte b.p.p:
- meter
Breedte:
10.08 meter
Diepgang:
4.75 meter
Gewicht:
599.77 ton
Klasse:  
Max vaar afstand: - miles
Motoren: 2 x 2 tew 4 cil. werkspoor diesels 2.950 pk 15 kn


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene gegevens:

Korte historie van de zeesleper ”NOORD HOLLAND” van Bureau Wijsmuller. Zeesleper ”Noord Holland te Dar es Salaam. Een andere interessante reis werd uitgevoerd door de sleepboot ”Noord Holland”. Nadat de zuiger ”Beverwijk 31” van Van Hattum en Blankevoort uit Beverwijk in Abu Dhabi was afgeleverd zette de sleepboot koers naar Dar es Salaam, de grootste haven van Tanganyika in Oost- Afrika, iets ten zuiden van de evenaar. In dit warme tropenland lag de baggermolen ”Kronos” gereed om naar Nederland teruggebracht te worden. Ook een tweetal onderlossers moest vandaar naar Schiedam terug. Het transport zou in zijn geheel plaats hebben door gebruikmaking van de grote zeegaande ponton waarop eerder de ”Beverwijk 31”was versleept. Te Dar es Salaam werd onder leiding van onze kapitein B. Gatersleben in samenwerking met de heer A. van Vliet van onze afdeling Scheepsbouw in overleg met vertegenwoordigers van de opdrachtgevers, de Ballast-Nedam, en de plaatselijke autoriteiten alles voorbereid voor het aan dek plaatsen van de drie vaartuigen. De bak zou op de gebruikelijke wijze worden afgezonken, zodat de vaartuigen er boven konden gevaren om aan dek te worden geplaatst. Het bleek echter niet zo eenvoudig te gaan als in een goed geoutilleerde haven in Europa. Het afmeren van de ponton moest gebeuren door staaldraden aan bomen op de oever vast te maken. Bovendien bleek de bodem zeer zacht en modderig. Dit bleek een onoverkomelijk bezwaar te zijn, zodat in een baai op enige afstand een betere laadplaats moest worden gezocht die tenslotte werd gevonden. De baggermolen en de onderlossers vaartuigen werden daarheen gesleept,evenals de ponton. Hier werden de vaartuigen kort na Nieuwjaarsdag aan dek genomen en zeevast gezet. Toen alles gereed was vertrok de “Noord Holland” richting Kaap de Goede Hoop. Twee maanden later werd de sleep veilig en wel afgeleverd bij Scheepswerf A. de Jongin Schiedam. Daar werd de ponton vlot gelost en konden de vaartuigen aan de opdrachtgevers worden overgedragen. Hiermede had de “Noord Holland” een aanzienlijk aantal zeemijlen toegevoegd aan de bijna 35.000 mijlen die in 1970 slepende werden afgelegd. Een retourtje Perzische Golf met een nieuw soort Travel- Sleeper aan de trekhaak was ten einde. En terwijl de leden van de bemanning thuis hun reisverhalen konden gaan vertellen werd de sleepboot te IJmuiden alweer klaar gemaakt voor de volgende reis. Half maart ging de ”Noord Holland” weer het zeegat uit, koers Azoren, waar men 22 maart aankwam. ”Noord Holland” is net als de ”Friesland ook uitgerust met verstelbare schroef en straalbuis het vermogen nam hierdoor toe tot 4200 hp, dit was in 1969, en in 1975 nieuwe motoren In 1975 werd de ”Noord Holland” voorzien van nieuwe MaK-motoren,waardoor het vermogen werd opgevoerd tot 6.000 H P. 1982 onder Panamian registry, 1984 verkocht, Bahamas, renamed ”Sierra. 1990 door verkocht naar Mexico, omgedoopt in Cimarron Asetec